بدأت قصتي لما زوجي بدأ يسافر للخارج قصة هتتعلم منها كتير في حياتك

السلام عليكم

انا هحكي حكاية حصلت معايا شخصيا علشان نتعلم منها حاجتين من صلب اهداف الجروب هنقول عنهم في الاخر كدرس مستفاد

مبدئيا كدا لازم نفهم ان كيد الشيطان ضعيف ..وماهم بضارين به من احد الا بإذن الله يقينا وحقا وصدقا ان امنت بهذا اليقين فأنت تغلبت علي ٧٥% من المشكلة



تاني حاجة لازم نفهمها انهم امم امثالنا موجودة في كل مكان حوالينا علمنا النبي صلي الله عليه وسلم آداب التعامل مع هذه الامم لنتحصن من اذاهم لان الغير مؤمن منهم مؤذي زي البشر منهم الخير ومنهم الشرير ومنهم المؤمن ومنهم المقسط ..وذلك بإلتزام الاذكار وآداب دخول الخلاء والدعاء ..والدعاء عند خلع الملابس لان نظرتهم خبيثة والدعاء عند اجتماع الزوجين وما الي ذلك من الآداب ال معظمنا عارفها وكمان ادب حماية اولادنا في الوقت ال هو وقت انتشارهم الا وهي وقت اذان المغرب وقبل الفجر او بعد منتصف الليل لحديث النبي صلي الله عليه وسلم فيما معناه اذا اذن المغرب فأدخلو صبيانكم واغلقو الابواب وغطوا اناءكم وما الي ذلك .

ندخل في القصة واسفة علي الاطالة 







بدأت قصتي لما زوجي بدأ يسافر للخارج مفيش داعي لذكر اسما ء 😁
المهم ان زوجي اخلاقه عالية تشد شوية 😒 من اول اسبوع
اتعرفت عليه مضيفة نال اعجابها علي مدار السنة بدأت حالته تسوء وخسر كل تجارته اصبح مش متزن بسبب الخسارة وبسبب ال ٦ جن ال سخرتهم عليه حسبنا الله حسب كلام الشيخ المعالج فيما بعد .


ظل زوجي كل مااكلمه يقوللي انا بطلع في الروح بقي قافل
علي نفسه في الغربة ..في الوجه المقابل انا هنا بحلم بيه انه في كرب وضيق وصديقتي دايما شايفة حواليه نساء كتير ملمومة حواليه وانه معموله سحر شديد بالمناسبة صديقتي دي احلامها بتتحقق وبالفعل دا العرفته فيما بعد محاط من كل اتجاه
مرت سنة ونصف لم يأتي زوجي زي ماكان بيقول عايز ينزل لاولاده وفي حاجة مخلياه مش عايز ينزل المهم انه طبعا وراهالي وقالي فلانة دي مضيفة وعايزة تتجوزني وانا هتجوزها 😳 علشان اعمل الشركة بسهولة ..اه انا صديقتك واتعودت منني عالحكمة في معالجة الامور بس مش للدرجة دي يعني 😁 ....طيب انتظر شوية يمكن تلاقي حد احسن علشان انا حاسة ان دي مش مناسبة ليك ولا لينا يعني علشان نحافظ عالمركب 😏 .


وفي شهر سبتمبر ٢٠١٦ اتصل بيا قاللي انا عايز انزل بس متردد قلتله لا لازم تنزل كفاية تضييع حقوق قاللي ماشي وبالفعل قدر ربنا ونزل . كان اليوم ال وصل عندي كانت هي هتبدأ الاجازة السنوية بتاعتها وماقالهاش انه نازل 😊 ودا من ترتيب ربنا
😳 شفت واحد مختلف شكله مش طبيعي مش زوجي ده


في حاجز غريب بقي تصرفاته مختلفة مش شايف حتي ولاده مكبوب عالفون بيكلمها شات وبس ومنطوي في الاودة
طبعا بقيت حزينة ومشفقة عليه وانا كل ده مش في دماغي انه في سحر حرفيا قبل ماييجي بشهرين كنت لا اعتقد في هذه الامور لحد ما اختي تعبت قبل ماينزل وتدخلت في علاجها اني بحثت عن معالج كويس .وكأن ربنا بيهيأني


(بعدها انا بقيت بشوف خيالات بطرف عيني ابص مالاقيش حاجة بقيت اقري اية الكرسي والاذكار ..في يوم واقفة في الفراندة مع ابني الصغير كان وببص ناحية الشارع وانا في التالت لقيت حرفيا حد نط من سور الفراندة جمبي صرخت بحسبه ابني وقع ببص لقيت ابني واقف في مكانه ماتحركش فهمت فقرأت اية الكرسي والاذكار .كلمت الشيخ قاللي حواليكي اذي خلي بالك داومي عالاذكار وربنا يحفظك)
نرجع لزوجي 😁


اول ماوصل حسيته مش هو ولا تصرفاته في كل شئ علي كل المستويات وتايه مش مركز 😞
لقيت مين بيفكر يتواصل معايا المحروسة المضيفة 😂 ودا من حظها العثر علشان اكشفها بفضل الله ..عايزة اتكلم معاكي وطلبت مني ماعرفش زوجي انها بتكلمني ... اشتريت وتواصلت شات اشوف آخرها بس الغلطة الجسيمة ال عملتها اني بعتلها صورتي والله بحسن نية متخيلة ان خلاص بقا بقت من العيلة بأه 😏 اما نشوف اخرتهم ايه البشر دي ..اتقلبت ولقيت الشات بيطق شرار وحقد في الطريقة والكلام والاسلوب ربنا يعافينا لاني اصغر منها واحلي الحمد لله وبالحجاب كمان 😅 بدأت سلسلة تهديدات وانا هادية مش برد عليها الا بكلمة توزن ١٠٠ وده كان طول الشات لحد التهديدات وتركتها تهري مارديتش عليها راحت مكلماه قالتله هي دي ال انت بتقول عليها ملاك قالها ملاك و٦٠ ملاك 😅😅 انتي مالك وبتتصلي بيها ليه ...طبعا بعد يومين والله لما لقيتها مش تمام انا طبعا وريته الشات وشاف كلامي وكلامها قاللي ارفعلك القبعة علي اتزانك 😂 ... وريت تهديدات الشات لصديقتي قالتلي دا كله سحر بتتكلم وهي واثقة ..وهو لا زال غير متقبل كل دا او انها تفعل ذلك لانه لم يكن بدأ العلاج ..


يومين يامؤمن 😂 وحصللي موقف غريب فريد من نوعه رعب اصلي
صليت الفجر وعلي جنبي اليمين بقول الاذكار الاقيني بقيت في حالة شلل تام ولقيت جرس الباب رن رنة واحدة وحصل اقتحام رهيب 😣 للشقة عدد رهيب شايفة خيالات في الضلمة بيدورو في الاود علي حد راحو بقيت هموت عالاولاد بس خرجو من عندهم جم مع الباقي ال عندي انا وباباهم في الاودة وجه وقف ورايا حاجة هجمة لحد السقف تقريبا زعيمهم 😥 وفضل يضغط بكل قوته عليا وانا بحاول امد ايدي اصحي زوجي او اتكلم لحد ماربنا قدرني ونطقت بسم الله الذي لا اله الا هو لقيتني قمت بصيت الدنيا مافيش حاجة ولا في حد حصللي هيستريا وبقيت اتكلم مقطع مع الانهيار لدرجة ان زوجي من الخضة ضربني بالقلم عشان افوق بيحسبني نايمة ودي كانت المرة الوحيدة في حياتي ال عمل كدا شفنا ليلة رعب. بعدها اتدايق وفضل يتاسف كتير جدا عالقلم دا وانا اصلا من الرعب ماحسيتش بحاجة 😅😅...


تاني يوم كلمت الشيخ قولتلو عال حصل قاللي انتي غلطتي لما بعتتي صورتك وهي مش هاتسيبك وحددنا ميعاد كنت بقالي اكتر من ١٠ ايام كل ماافتح الموضوع مع زوجي واقوله نروح للشيخ الاقي شخص تاني تحول وثار من الغضب اتجهت بقا لصلاة قضاء الحاجة والدعاء لانني لا اعرف الهزيمة والاستسلام الحمد لله الي ان ربنا كرمنا بعد ال حصلي دا ورتبت مع الشيخ واخدته من برا برا بعد مشوار ورحنا بقا للشيخ وجلس معاه وقالله العيال الخمسة ستة ال متسلطين عليك دول (الجن)بيقولو انهم متسخرين ل كذا وكذا وكذا نفس التهديدات ال هددتني بيها المهم قاللي انتي الحمد لله انتي قوية جواكي شئ دافع عنك وماسمحش بنفوذ ال كان بيحاول ينفذ وفضلت كتير بعدها مناوشات مرة راسي مرة رجلي مرة اُذني كل شوية جزء يألمني في جسدي واشعر ان في صراع مابين شيئين في الداخل والخارج وربنا هو الحافظ ..لاني كان عندي يقين ان وماهم بضارين به من احد الا بإذن الله ومشينا علي برنامج القرآن والعلاج بماء مقروء عليها وزيوت واشياء من هذا وعسل نحل اربعين يوم لحد ماربنا شفاه وخف الحمد لله.. وسافر تاني 😊 بس تركها الحمد لله ولكن لازالت آثار من هذا الخبث لانها اذا اصابت لاتنتهي ولكن يخف اثرها ومفعولها ولكن لايعود الشخص كما كان الا اذا قوي ايمانه اكثر من الاول


المعادلة هي ارتفاع الايمان والذكر والقرآن والصلاة علي الرسول =يقل التأثير لهذا الخبث والعكس
والي الان كلما جاء موعد السفر لزوجي تحدث عراقيل وامرض من حيث لا ادري وصل بيا الامر اني كان عندي هارد اتاك كل ما اكون رايحة اجيب الاوراق واستلم الجوازات واشعر كأني بطلع في الروح الحمد لله والله كنت بتشاهد علي روحي وانا في المواصلات ...وكان وساوس تفضل تقوللي في وداني وتخوفني لو خرجتي برا الشقة هتموتي 😖


ولكن الحمد لله بقيت اتغلب عليها بالاستغفار والصلاة علي النبي وصلاة قضاء الحاجة وطبعا ماكانش الامر بيمر سهل فيهم لكن قاومت والحمدلله لاني طلبت العون من ربنا اللهم لاتعيد هذه الايام القاسية وقنا شر خلقك
وعليكم بدعاء اللهم من رادنا بسوء فرد كيده في نحره واشغله بنفسه واجعل الدائرة عليه .


والحمد لله انقلب السحر علي الساحر والحمد لله قطع علاقته بيها بعد ماخف لانه اثناء العلاج قالتله ياتطلق .......ال هو انا يامش هتجوزك قالها غوري في داهية 😝 انتي معتوهة!!!.
"وما هم بضارين به من احد الا بإذن الله ".

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

معلومات عن جرثومة المعده " H pylori"

" الخشت " يصدر قراراته بشأن امتحانات الميد ترم والتكليفات الدراسية

عروض تركسل تعقيب العرض المطروح 5 جيكابايت 500 دقيقة