قصه بعنوان انا و القمر



بقلم : أنوار جودة

-انا تعبانة يا مولانا 
.ومروحتيش لدكتور ليه يابنتى ؟
- مفيش حاجه فى جسمي ؟
امال أيه الى تاعبك يابنتى؛ امممم خلاص فهمت انتى لسه صغيرة ع الكلام ده هههه 
- يامولانا حضرتك فهمت أيه بس ! انا فيه حاجات غريبة بتحصل معايا 😔
غرببة زى ايه يعنى؟
- كنت نايمة فى يوم وسمعت حد بينده عليا وبيتألم 
و....
قصدك جن و عفاريت وكدة ؛ انتى بتصلي قبل ما تنامي ؟
- اه الحمد لله بصلي وبقرأ ورد و أنام 
أمال أيه الاصوات الى بتسمعيها دى ،،اممم أكيد بتحلمي او بتتخيلى 
-يا مولانا هو أنت عرفت بسمع أيه ؛ولا هو لازم ...استغفر الله 
خلاص شكرا  همشي
لا لا خلاص استهدى بالله كدة واحكيلى 
-حاضر ؛وسمعت صوت واحدة بتنده عليا وبتتألم صحيت ملقيتش حد جمبي 
اهو ياستى مش قولتلك كنتي بتحلمي  هههههه
- يمين بعظيم يامولانا هتقاطعنى تانى لامشي  😠
خلاص ماتبقيش عصبية كدة بهزر معاكى هههه
- هو انا اخلص من الدكتور المجنون اقع فى الشيخ الرخم دى واقعة ايه الواقعة السودة دى ياربي 
بتقولى حاجه يابنتى 
- هههه لا يامولانا دة حضرتك حتى طلعت لتييف أوى 
طيب قوليلى بقي وبعدين أيه الى حصل ؟
- لما سمعت صوتها وملقيتش حد قولت اكيد بتخيل او بحلم ؛حاولت ارجع انام لقيت الصوت أعلى ؛رديت مين مين 
ردت عليا بتقولى ألحقينى تعالى أنا فوق السطوح 
وبعدين ؟
-قومت من السرير  لقيت البيت كله ضلمة وكالعادة مفيش حد  صاحي كنا الفجر ؛طلعت السلم وانا شبه مغيبه ؛أو مرعوبة مش عارفه ؛بس الغريبة أنى كنت شايفه كويس جدا فى الضلمة ؛ووصلت للدور التالت لقيت نور كتير كأننا نهار 
ها وبعدين ؟
-لقيت القمر بيشاورلى وبيقولى تعالى بس كان نفس صوت الست الى كانت بتنده ؛أنا خفت أقرب بس كنت منبهره أوى جدا ؛لقيته بيضحكلى وبيشاورلى اقرب ؛
ها عملتى أيه ؟
-قربت جدا لقيت النور بيدخل فى جسمي زى الهوى ؛قعدت على الأرض وفضلنا نتكلم كتير جدا 
وبعدين صحيت من النوم صح هههههه؟
- لا 🙄
امال أيه الى حصل 🤔
- صحيوا الصبح بيدورا عليا مش لاقيين أى أثر ! لحد لقونى فوق السطوح 
اها بس فهمت يعنى بتمشي وأنتى نايمة ؟
- لا مبمشيش وانا نايمة 
لانه تانى يوم أتكرر دة وماما الله يباركلها ربطتني فى السرير
هههه فكرة بردوا
- بس القمر نده عليا ورديت وقولتله أنا مربوطة فى السرير ياعم  تعالى بكره 😏
ها وايه الى حصل ؟
- قالى طيب جربي تمشي كدة ؛فقومت مشيت ومكنش فيه حبل ولا أى حاجه ؛والصبح لقوا الحبل مربوط مكانه وانا نايمه فوق السطوح بردوا☻
امممم طيب مروحتيش لدكتور قمر ليه ؟
-نعم !
قصدى فلك 😁؟
- انت بتهزر يامولانا تانى ؛هروح لبتاع فلك اقوله ايه 
والنبي القمر تاعبنى 😏
هههههههههه لا حلوه ؛ طيب أنت جايه لشيخ يعملك ايه ؟
- ياسنينى الوردى ؛هم الشيوخ دول مش بيعرفوا الجن والشياطين والكلام دة ولا اتجننت ولا ايه ؟
يتبع.......

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

معلومات عن جرثومة المعده " H pylori"

" الخشت " يصدر قراراته بشأن امتحانات الميد ترم والتكليفات الدراسية

عروض تركسل تعقيب العرض المطروح 5 جيكابايت 500 دقيقة